Vanliga frågor och svar

Var kan jag använda mitt SpendOn Presentkort?
SpendOn Presentkort kan användas överallt till vad som helst. Kortet går att använda i hela världen i alla butiker som accepterar MasterCard - över 29 miljoner inköpsställen världen öve. Du kan även använda kortet på Internet. Kom ihåg att ange "SpendOn Presentkort" i fältet "Kortinnehavarens namn" när du använder kortet på Internet.

Kortet fungerar inte. Vad ska jag göra?
Det kan finnas flera orsaker till varför kortet inte fungerar. Först och främst bör du kontrollera om kortet fortfarande är giltigt samt om du har tillräckligt med pengar kvar på kortet. Om detta ser ok ut, kan orsaken vara att magnetremsan är avmagnetiserad. I så fall kan du kontakta vår kundtjänst på 0771-24 20 00 så skickar de ut ett ersättningskort.

Du bör även verifiera att butiken accepterar MasterCard, samt även försäkra dig om att butiken är online mot MasterCard. Taxi och parkeringsautomater är typiska platser som inte är online.

Var köper jag mitt SpendOn Presentkort?
Du köper SpendOn Presentkort i din närmaste Pressbyrå eller 7-Elevenbutik.

Vem kan använda SpendOn Presentkort?
Det finns ingen formell åldersgräns kopplat till kortet men vi rekommenderar att mottagaren inte är yngre än 13 år. SpendOn Presentkort är en utmärkt gåva, för alla, där mottagaren själv kan välja innehållet. Födelsedagar, bröllopsdag, konfirmation, bröllop, alla hjärtans dag och jul är utmärkta anledningar till att ge bort ett kort. Har du medarbetare som du vill uppvakta? I så fall är SpendOn Presentkort en perfekt present. Kanske vill du köpa ett kort till dig själv, som resekassa, Internetkonto eller som veckopeng att ge bort till barnen. Det finns mängder av tillfällen då SpendOn Presentkort kommer till användning.

Hur kontrollera jag saldot på mitt kort?
Saldokontroll är gratis på vår hemsida. Du kan också kontrollera ditt saldo via SMS. Skicka SMS med texten SPENDON <mellanrum> följt av de åtta sista siffrorna i ditt kortnummer till 72777.

Hur kan jag se mina genomförda transaktioner?
De 5 senaste transaktionerna är tillgängliga via vår SMS-tjänst. Skicka SMS med texten SPENDON <mellanrum> följt av de åtta sista siffrorna i ditt kortnummer till 72777.

Hur mycket kostar SpendOn Presentkort?
Kortet kostar 39 kronor i startavgift. Då får du även med ett trevligt gratulationskort som medföljer vid köp.

Är kortet gratis att använda?
SpendOn Presentkort är gratis att använda för de 3 första köpen. Därefter belastas kortet med 3 kr med köp. Var uppmärksam på att det utgår en månadsavgift från och med den sjunde månaden efter att kortet efter det att kortet köptes (10 kr per månad). Månadsavgiften ökar till 50 kr per månad när kortets giltighets tid har passerats. Om kortet används utomlands tillkommer en växlingsavgift om 2 %.

Hur lång giltighetstid har ett kort?
Kortets giltighetstid finner du på kortets framsida och är alltid minst 12 månader från dagen då kortet köps. När kortets giltighetsperiod har passerats avaktiveras kortet och kan därmed ej användas för ytterligare köp, varken i butik eller på Internet.

Hur mycket pengar kan jag ladda SpendOn Presentkort med?
Kortet kan laddas med valfritt belopp mellan 200 och 1 500 kronor.

Kan jag ta ut pengar i en bankomat?
Nej. Kortet kan endast användas för köp av varor i butik eller på Internet.

Nätbutiken som jag försöker handla hos ber mig ange kortinnehavarens fullständiga namn. Vad ska jag göra?
Ange "SPENDON PRESENTKORT" i fältet där du i vanliga fall hade angett kortinnehavarens namn.

Jag har blivit av med min PIN kod. Vad gör jag?
SpendOn Presentkort har en PIN kod som ska användas vid varje köp. I vissa fall kan man genomöra ett köpa utan PIN. För frågor kring ny PIN kod ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

Kan jag ladda på mitt kort igen när pengarna är slut?
Kortet kan inte laddas på flera gånger. När kortet är förbrukat kan du klippa sönder och slänga kortet.

Jag har tappat bort mitt kort. Vad gör jag?
SpendOn Presentkort är ett opersonligt kort, därför kan vår kundtjänst aldrig avgöra vem som är ägare till kortet. Om du har antecknat ditt kortnummer kan du ringa vår kundtjänst på 0771-24 20 00 för omedelbar spärr. Du måste lämna in inköpsbevis från butiken eller kontoutdrag som visar betalningen av kortet, och ett nytt kort kommer att skickas till dig. Har du däremot ej kortnumret kvar har vi dessvärre ej möjlighet att hjälpa dig.

Utvikling av OKB AS